Resultatet av sanktionerna i Iran
Sanktionerna bidrar till ekonomisk kris, protester och att civila dör – men inte till regimkollaps. När importen stryps fylls tomrummet av inhemska industrier.

Det är något särskilt med att kliva in i ett köpcentrum i ett land som i decennier har levt under hårda sanktioner. Irans ekonomi har i praktiken varit utsatt för sanktioner eller handelsrestriktioner sedan revolutionen 1979. De intensifierades ytterligare 2018, när USA under Trump ensidigt drog sig ur kärnenergiavtalet, JCPOA, utan någon tillräcklig motivering.
Sanktionerna begränsade kraftigt oljeexporten, tillgången till globala finansmarknader och utländska investeringar. Valutan försvagades. Inflationen steg. Tillväxten bromsade i hela landet.
Civila drabbas värst. Under covidpandemin bidrog sanktionerna till brist på medicin och utrustning. Många iranier dog på grund av det.
Syftet med Trumps sanktioner var att försvaga den iranska ekonomin till den grad att det skulle leda till protester.
Läs mer:
Men isoleringen har också haft en annan effekt. Den har tvingat fram något.





